Strategon på DrupalCon i Prag

Den största händelsen under året i det europeiska Drupal Communityt är självfallet DrupalCon! I år hölls det i den underbara staden Prag. Nästan 2000 personer hade samlats för att ta del av en vecka full av föreläsningar, spännande möten och för att tillsammans fortsätta utvecklingen av ett av de ledande innehållshanteringssystemen.

Som utlovat inleddes konferensen med en underbar introduktion där några av de ledande utvecklarna tog fram sina allra bästa sånginsatser och uppförde en sjungande historia om hur en användare sliter sitt hår tills han hittar Drupals underbara värld.

Konferensen fortsatte med intressanta och tänkvärda sessioner där de tre keynote föreläsningarna helt klart utgjorde lysande stjärnor. Av diskussionerna i korridorerna efteråt lämnade de många tankar hos deltagarna, något som säkerligen kommer att forma projektets framtid.

Dries Buytaert höll sitt keynote om Drupal 8. Kommer bli intressant!

Lisa Welchman talade om vikten av att styra projektet och om hur hon uppfattade Drupal projektet och communityt när hon först stötte på detta. Föreläsningen gav många, många tänkvärda insikter i hur vi som ett comunity hanterar våra problem och hur vi välkomnar nybörjare.

Aral Balkan höll ett väldigt uppskattat keynote om hur design är det första som användaren möter, hur det är designen som formar produkten. Han talade även om vikten av fria, öppna tjänster där datan ägs av användaren själv.

I övrigt följde jag själv främst spåret med föreläsningar som handlade om hur Drupal kan skapa affärsnytta och hur denna kan ge kunder mervärde. Det fanns till och med en session om webbanalys i form av en introduktion till Piwik, vilket borde bevisa vikten av webbanalys.