Det råder ingen tvekan om att den mobila webben är här för att stanna! Ytterligare ett tecken på detta är att Google börjar ta med huruvida en site är mobilanpassad som rankningsfaktor. Redan tidigare visade Google tydligt att anpassning till olika enheter var en viktig faktor, exempelvis genom att visa information om att en site är mobilanpassad. På samma sätt kan en en varning i sökresultatet visas om en sida var helt baserad på Flash – en förlegad teknik som inte längre stöds i moderna mobila enheter.
Den 21 april ändras algoritmen för hur sidor rankar i Googles sökmoter till att även inkludera om den fungerar på mobila enheter med mindre skärm. Det finns även vissa indikationer på att Google föredrar en responsiv site istället för en separat mobilsida. Det är dessutom bättre för alla användare om sidan är responsiv.
Exempel på saker Google anser vara viktiga för att en sida ska anses vara mobilanpassad är
- Använder inte funktioner som inte fungerar på mobila enheter, som Flash
- Visar texten i läsbar storlek utan att användaren behöver zooma
- Visar innehållet i sådant format att användaren inte behöver scrolla åt sidan
- Visar länkar på sådant sätt att de är lätta att klicka på
Google har såklart en guide att följa där du bland annat kan testa om din sida redan är anpassad.
Så, se till att din sida är mobilanpassar innan den 21 april