Google Analytics: Vanliga frågor del 2 – Vad du ser är inte alltid vad du vill ha!

Det är inte alltid lätt att sätta upp Google Analytics på ett korrekt sätt om du inte är en van användare och inte heller van vid att editera html filer eller teman till publiceringssystem. En av de vanligaste problemen: wysiwyg editorn!

Googles produktforum är en serie forum för olika Google tjänster där användare kan ge varandra hjälp samtidigt som anställda på Google finns med i bakgrunden för att styra upp. Som frivillig har jag hjälp över 200 användare med sina Google Analytics problem och har därmed fått en inblick i vad de vanligaste frågorna är.

Den kodsnutt som måste placeras på alla sidor på din webbplats för att Google Analytics ska kunna spåra besöken består av ett JavaScript. Detta körs hos besökaren och samlar information som sedan skickas till rätt konto på Analytics. Det är såklart väldigt viktigt att detta JavaScript är helt korrekt, annars kommer det inte att fungera.

De som inte är så vana vid att hantera den bakomliggande koden på html sidor använder vanligtvis en editor som, likt en ordbehandlare, visar enbart det färdiga resultatet, en wysiwyg editor (What You See Is What You Get – vad du ser är vad du får). Oftast formatterar en sådan editor den text man lägger in så att den ser bra ut för besökaren, däri ligger problemet. Den kodsnutt som man ska lägga in på sidan för att få Google Analytics att fungera är inte avsedd för användaren att se. Wysiwyg editorn lägger ofta in en massa kod runt om och i den inklistrade tracker koden som förstör den så den inte fungerar.

På samma sätt fungerar det ofta även med modernare sätt att hantera sitt webbplatsinnehåll. Med ett publiceringssystem så som WordPress exponeras oftast inte webbplatsägaren för den bakomliggande koden och luras kanske att försöka få in tracker koden med hjälp av sideditorn.

Råd 1: Gå till grunden med problemet!

Tracker koden ska alltid läggas in som den är i oförändrat skick direkt i html koden eller i mallen för din webbplats om du använder WordPress eller liknande. Kontrollera med hjälp av din webbläsares funktion för att se dokumentkällan (view source) att det inte smugit sig in några obehöriga tecken, taggar eller formateringar i tracker koden.

Råd 2: Ta hjälp av plugins

Om du tycker det är svårt att själv ändra i mallarna för ditt publiceringssystem kan du ta hjälp av plugins för att automatiskt lägga till tracker koden på dina sidor. Det finns tredjeparts plugins för de flesta moderna publiceringssystem.

WordPress: Google Analytics For WordPress

Drupal: Google Analytics module

Råd 3: Är det fortfarande svårt, ta hjälp av experter!

Vi på Strategon hjälper dig gärna att lägga till koden på sidan och se till att du kommer igång ordentligt! 😉